youtube4 youtube youtube2 youtube3

PURDAH:JANGAN BICARA JIKA TIADA ILMU

Tanggal Friday, January 25, 2013 | Friday, January 25, 2013

Nasib aku  lah pi dok berbahas  isu purdah dengan orang jahil,sepatutnya aku berbicang dengan orang yang faham atau orang yang boleh menerima pandangan orang lain.

Sebelum aku meneruskan dengan panjang lebar kisah ini,orang yang sibuk membicarakan hal purdah  di kedai kopi yang aku sendiri terlibat.adalah dikalangan kenalan yang aku tahu isteri dan anak perempuanya jenis tidak menutup aurat,pakaian harianpun memang buzzzzzzzzzz gileerr.

Pada mulanya aku diam,tapi lama kelamaan isu ini panas sehingga peringkat menghina si pemakai purdah,ada yang kata orang arab pakai purdah tak nak mukanya kena habuk pasir sebab negaranya banyak pasir,Ada pula yang kata kat Malaysia ni kalau pakai purdah tu KAMDAR dan ada pula yang  kata pakai purdah Itu Fesyen zaman kunun,ini semua buat hati aku naik meluap ,apapun yang dia orang kata sebenarnya dia telah menyentuh hal saudara Islamnya sendiri,sebab yang berbicara itu adalah orang Islam.

Ada pula dok bohong dengan  sebut Nama Nabi S.A.W,malah ada pula menyentuh  pandangan 4 mazhab tapi tak cukup Ilmu hingga nak sebut salah satu nama  Pengasah Mazhab pun berbelit-belit lidahnya malah tergagap-gagap uacapanya.

Aku pun minta izin mereka diam sekejap muga dapat aku perjelaskan apa itu purdah dengan apa yang aku faham dan dengan apa yang aku ingat semasa belajar  dahulu.

Aku kata,kalau ingin bicara soal sesuatu,kita harus tahu beberapa pekara asas terlebih dahulu semuga kita tidak dichop sebagai jahil murakab,begitu juga dengan soal purdah yang kau orang dok bicangkan ini,tapi semuanya tak berapa betul.

Aku jelas kan .kalau kau orang nak tahu purdah yang orang Malaysia gelarkan hari ini dalam bahasa arab di sebut sebagai niqab,kalau tak silap  aku,dalam kamus Arab Melayu  Purdah bermaksub kain penutup muka perempuan ,iatu kain tersebut  diguna untuk menutup sebahagian besar kawasan muka perempuan  melainkan dibahagian mata.

Akupun sindir mereka sikit ,yang kau orang  mengelarkan sepemakai purdah sebagai ,KAMDAR,fesyen zaman kunun dan sebagainya,  manakala anak perempuan dan bini kau  tak tutup aurat fesyen apa pula?,bukankah itu lebih jahil dari jahiliyah.

Ada antara mereka melihat muka aku kerana  tidak puas hati, tapi kelihatan akur dengan kata-kata  yang aku sampaikan.

Aku tanya lagi,ada sesiapa yang tak puas hati dengan kata-kata aku ke?  nampaknya ada yang ketawa dengan persoalan yang aku ajukan,..

Aku tambah lagi ,apa yang kau orang bincangkan ini mengenai  sesuatu yang besar,sesuatu yang besar itu pula bukan pekara mudah hendak di huraikan malah para ulamak pun berselisih pendapat,dan kita semua ini hanya ada  sedikit daripada banyak-banyak ilmu.

Ada yang aju soalan.Kenapa pula kelantan  cadang haramkan purdah ,kata memerintah secara Islam?

Aku kata:Kalau kau orang  nak mengenakan Nik Aziz ,aku tak nak jawablah,

Tak sempat  habis kata-kata aku, ada dikalangan kami menjawab,Kelantan tidak cadangkan  wanita membuka aurat bro!!! ,cuma mereka cadang haramkan purdah sahaja bro! kau kena faham,..
Dalam pada itu  macam-macam pula timbul,masing-masing nak beri pendapat,...Aku diam sahaja mendengar apa kata mereka.

Dahlah tu kata aku,,

Bagi peluang pada aku bercakap pula,bagi aku jelaskan apa yang aku tahu mengenai hal purdah ini mengikut pendangan beberapa mazhab.Kalau kau orang nak dengar apa yang kau orang nak tahu bagi peluanglah aku bercakap ,kalau tidak hal ini empat bulan lagipun tak selesai.lagipun subuh nak tiba ni,,kalau tidak aku nak beredarlah..

Nampaknya  rakan-rakan aku bersetuju..

Aku memulakan dengan huraian ringkas,...Rakan-rakan semua ,,isu pemakaian purdah oleh sebahagian wanita Islam di bumi Allah ini,sebagaimana diketahui telah menjadi perselisihan pendapat antara ulama dulu dan  kini ,kerana masalah purdah ini  difahamkan tidak ada dalil-dalil  putus (muktamad) dan jelas,itulah dikatakan puncanya.

Manakala itu timbulah pendirian dikalangan kelompok ulamak  mengikut pemahaman dan ijtihad masing-masing didalam memahami permasalahan  pemakaian purdah.sebab itu pemakian purdah di sebut sebagai masalah khilifiyah iaitu sesuatu pekara yang menjadi perselisihan pendapat dikalangan para ulamak dulu kini dan mungkin selamanya.Tambah aku lagi..Inilah yang aku tahu dan aku bercakap juga ikut apa yang aku tahu tak lebih dari itu.

Tanya seorang rakan,' dalil apa yang menjadi perselisihan  sampai sekarang ?

Mengikut apa yang aku ingat dalil yang menjadi perselisihan pendapat dari ayat quran iatu  surah al-Nur ayat 31".Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya" manakala dari hadis pula aku tak tahu,,jangan tanya memang aku tak tahu ,kalau nak tahu juga sila bertanya pada yang lebih arif dalam permasalahan berkaitan ok,kata aku.

Seorang rakan bertanya,Apa pendapat Imam Safie  dan mazhab lain

Mazhab Imam Safie  berpendapat,Aurat perempuan yang merdeka  adalah seluruh badanya melainkan muka dan kedua-dua  tapak tangan selagi tidak timbul fitnah..

Dalam kekusyukkan kami berbincang hal purdah,Allah pula menghantar ujian dengan mengirimnya orang-orang mabuk kepada kami,,tahulah kerenah manusia mabuk punya perangai.

Jadi kamipun bersetuju tangguh  perbincangan ini.semuga disatu masa nanti  dapat  di teruskan jika ada keizinan dari Sang pencipta makhluk.

Setelah itu aku tidak menunggu lama di meja tempat kami berbincang sebaliknya beredar untuk pulang ...
PURDAH:JANGAN BICARA JIKA TIADA ILMU
Oren SKA
By MEDIA SHAH ALAM
Published: 2013-01-25T09:18:00+08:00
PURDAH:JANGAN BICARA JIKA TIADA ILMU
4.5 11 reviews
Di Siarkan Oleh:
Artikel Terkait:
Jangan Lupa Bagikan Ke: Facebook Twitter Google+ Linkedin Technorati Digg

Bengkalis Pos

Tentang Kami

Media Shah Alam adalah Portal berita sajian khusus untuk pembaca yang kami kutip dari berbagai sumber berita, Masukan Email anda di bawah ini untuk mengikuti berita terbaru kami atau ikuti Facebook dan Twitter kami dengan klik Ikuti dan secara otomatis anda akan mendapatkan Update berita terbaru kami.Jika ada sebarang berita sila hantar kepada(mediashahalam@gmail.com.

Breaking News close button
Back to top
Post a Comment
Bagaimana Pendapat Anda?
 
Copyright © 2014. MEDIA SHAH ALAM - All Rights Reserved | Template By Maskolis | Modifikasi By TutorNesia | Proudly powered by Blogger